Farmacininkai spraudžiami į rėmus
Sveikatos apsaugos ministerijos įsakymu nuo 2007 metų sausio 1 dienos įsigalios Medicininės paskirties produktų reklamos taisyklės, kurios nustato vaistų reklamuotojų vizitų pas gydytojus tvarką bei reklamos pateikimo visuomenei galimybes. Svarstyta drausti vaistų kainų bei jų nuolaidų reklamą, bet siūlymas atmestas — reklamuoti vaistų kainas bei nuolaidas bus galima.
„Tokių taisyklių iki šiol nebuvo, jokie teisės aktai nereglamentavo vaistų reklamuotojų veiksmų, maisto papildų reklamos pateikimo. Siekiame, kad gyventojai nebūtų klaidinami reklama, ji turi būti atskirta ir paaiškinta, kur yra gydantis vaistas, o kur maisto papildas, ir kaip turi elgtis reklamuotojai“, — sakė “šiaulių kraštui“ Farmacijos departamento direktoriaus pavaduotoja Gita Krukienė.
Pasak G. Krukienės, maisto papildas nėra vaistas — tai tarpinis produktas tarp vaisto ir maisto. Tai maisto produktas, su biologiškai aktyviomis medžiagomis, turintis poveikio žmogaus sveikatai, jais nebūtina prekiauti vaistinėse.
„Turi būti aiškiai pasakyta, kad maisto papildai — neskirti gydymui“, — sakė Farmacijos departamento atstovė.
Asmens sveikatos priežiūros įstaigų ir vaistinių darbo tvarkos taisyklėse turės būti nustatyta vaistų reklamuotojų vizitų pas specialistus tvarka.
„Taisyklės užtikrins, kad dėl vaistų reklamuotojų nesusidarytų pacientams papildomų kliūčių patekti pas gydytoją. O ar farmacininkai vykdo nustatytas taisykles turėtų kontroliuoti pačių įstaigų personalas“, — sakė Farmacijos departamento direktoriaus pavaduotoja.
Pagal siūlomą tvarką vaistų reklamuotojai, atvykę į sveikatos priežiūros įstaigą, turės užsiregistruoti tam skirtame žurnale, nurodyti pas kokį specialistą eina, vizito tikslą. Reklamuoti vaistinius preparatus sveikatos priežiūros įstaigos pasitarimuose būtų galima tik suderinus su įstaigos administracija.
Reklamuotojai braunasi pas gydytojus
šiaulių miesto Dainų asmens sveikatos priežiūros centro direktorius Pranas Andruškevičius „šiaulių kraštui“ teigė, jog prieš vaistų reklamuotojus centre jau imtasi priemonių. Vaistų reklamuotojai, neretai įžūliai, nekreipdami dėmesio į ligonius verždavosi į šeimos gydytojų kabinetus. Tai piktindavo ne tik ligotus žmones, bet ir pačius medikus. Darbas nuolat buvo trukdomas, pacientai išvargę ir pikti laukdavo eilėse.
Netvarka vertė ieškoti išeities. Pasak direktoriaus, pastatyti po sargybinį prie gydytojų kabinetų neįmanoma. Todėl ant šeimos gydytojų kabinetų durų teko pakabinti skelbimus, kad vaistų reklamuotojai nepriimami. Gydytojai perspėti, kad darbo metu vaistų reklamuotojus priimti griežtai draudžiama.
„Pas mus kiekvieną trečiadienį, vieną valandą vyksta bendri susirinkimai. Esame sutarę, kad po bendrų profesinių reikalų aptarimo 15-20 minučių galime skirti vaistų reklamuotojams. Vaišes ir dovanas nešti draudžiame, tai turi būti dalykinis susitikimas“, — sakė P. Andruškevičius.
Direktorius mano, kad toks būdas — geriausias apsisaugoti nuo įkyrių darbo trukdytojų ir jų dovanų bei gydytojų papirkimo galimybės.
šiaulių asmens sveikatos priežiūros centro vyriausiasis gydytojas Vladislovas Galiauskas tikino, kad farmacininkų atstovai darbo metu pas gydytojus užeina tik tada, kai nėra pacientų. Dažnai medikus kviečia į seminarus ir konferencijas.
Gydymas paverstas verslu
„Labai pykstu, kai matau, kaip reklamomis ir reklamuojamomis nuolaidomis klaidinami žmonės, — piktinosi V. Galiauskas, — reklamas metu tiesiai į šiukšlių dėžę. Farmacininkai reklamą pateikia taip, lyg vaistus greit už dyką dalys, o šie išgydys nuo visų ligų. Visa tai — tik akių dūmimas“.
P. Andruškevičiaus taip pat mano, jog vaistinių tinklų daromomis didelėmis nuolaidomis pasitikėti neverta. Prisipažino, kad pačiam teko pirkti vaistų dėžutėje, kuriai buvo taikoma nuolaida, bet tablečių skaičius neatitiko ant pakuotės užrašyto kiekio.
„Žmonės dažnai apie vaisto gydomąsias savybes yra netinkamai informuoti. Perka daug ir įvairių vaistų, neskiria gydomųjų vaistų nuo maisto papildų. Pavyzdžiui, išrašai nežinomą vaistą, bet pacientas verčiau nusipirks išreklamuotą maisto papildą už kelias dešimtis litų, kurį prilyginu krakmolui. Apie vaistus turi kalbėti profesionalai, o ne reklama“, — teigė P. Andruškevičius.
šiaulių „Valerijono“ vaistinės vedėja Almyra Girdenienė mano, kad žmonės dar nežino, kuo skiriasi maisto papildai nuo gydančių vaistų. Ji svarto, kad įsigaliojus įstatymui, kuomet maisto papildų reklamoje bus akcentuojama, kad toks preparatas negydo, sumažės žmonių, aklai tikinčių gydomąja papildų galia.
„šiuo metu farmacijos sistema tarnauja verslui, o ne žmonių sveikatai. Rusų mokslininkai įrodė, kad 30 procentų visų vaistų — falsifikuoti. Todėl turguje vaistų pirkti griežtai negalima. Vaistinėse yra kontrolė, todėl vaistai tikrai kokybiški“, — patikino vaistinės vedėja.
A. Girdenienė pastebėjo, jog po intensyvių vaistinių preparatų reklamos pirkėjų žymiai padaugėja — klesti savigyda. Daugelis pirkėjų perka vaistus susivilioję reklama, apie 25 procentus nupirktų vaistų nesuvartojami ir išmetami lauk.
Natalija KONDROTIENĖ
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
“Šiaulių kraštas”